6 Nisan 2020 Pazartesi

#TÜRKLER #KARADAĞ'I MESKEN TUTTU


https://www.haberturk.com/turklerin-karadag-daki-konut-yatirimi-22-kat-artti-2525910-ekonomi?fbclid=IwAR2iXGTRKS_I7joM5PdsXbQ4AnP6ETC97Ku3W2N1_wyB17k_06YzeBoVlc0

5 Nisan 2020 Pazar

#SLOVENYA'YA YÜZDE 50 İHRACAT ARTIŞI


https://www.haberturk.com/otomotiv-sektorunde-mart-ayinda-2-1-milyar-dolarlik-ihracat-gerceklestirildi-2636288-ekonomi

15 Mart 2020 Pazar

BULGARİSTAN’DA KORONALI SAYISI 41’E YÜKSELDİ


Koronavirüsle Mücadele ve Önlemlerle ilgili Ulusal Kriz Masası Başkanı Tümgeneral Ventsislav Mutafçiyski, bugün yapılan testlerden 10'unun pozitif çıktığını duyurdu. Böylece ülkede COVID-19 vakası 41'e yükseldi. Bulgaristan'da hastalıktan ölenlerin sayısı ise 2’ye yükseldi. İçişleri Bakanlığı İngiltere'de bir coronavirüs hastası ile temas halinde olduklarına dair gelen bilgi üzerine Bansko kayak merkezinde dört İngiliz vatandaşının, bir apart otelde izole edildiğini açıkladı. Başbakan Boyko Borisov, yetkililerin, koronavirüsün yayılmasını önlemek amacıyla alınan tedbir ihlallerine tahammül etmeyeceği konusunda uyardı. Başbakan, eczanelerin ve marketlerin açık kalacağını belirtirken içeride kalabalığın oluşmaması koşuluyla, giyim ve ayakkabı mağazalarının da açık kalabileceğini belirtti. AVM’lerde bir tek market ve eczaneler çalışacak. Fast food restoranları ve işletmeleri ise, sıkı hijyen koşulları uygulamak koşuluyla evlere yemek servisi yapabilecek. Savcılık, ilgili kurumlara artan talep nedeniyle spekülasyonu önlemek amacıyla tıbbi ve gıda ürünlerinin satışını kontrol etmelerini emretti. Olağanüstü önlemler nedeniyle ülkede kimlik kartları ve ehliyetlerin süresi altı ay uzatılırken LPG'li araçların otogaz sisteminin kaydedilmesi için son tarih Mayıs ayı sonuna kadar uzatıldı. Pahalı ilaç protokolleri ise 12. aya kadar uzatılırken Bölge Sağlık Uzman Komisyonları (TELK) kararları, Mayıs ayı sonuna kadar geçerli olacak. 
(KIRCAALİ HABER)

‘AVRUPA’NIN İPEKYOLU’NA TÜRK İMZASI



Budapeşte’den Adriyatik denizine
inen otoyolu Cengiz İnşaat tamamladı 

Avrupa’nın kuzeyini güneyine bağlayan ve ‘AB’nin İpekyolu’ olarak adlandırılan otoyolun 20 kilometresini 355 milyon Euro harcamayla zamanından önce tamamlayan Cengiz İnşaat, Saraybosna’nın kalkınmasına da önemli katkı sağladı. Otoyolun tamamlanmasının ardından dünya devi firmalar Bosna’da yatırım için düğmeye bastı ve 6.6 milyar dolarlık yabancı yatırım geldi. Türk müteahhitleri için bu projenin çok önemli referans olduğunu anlatan Cengiz İnşaat Yurt Dışı Projeler Direktörü Utku Gök, “Makine parkımızı Türkiye’ye geri götürmüyoruz. Yeni projelerde de Türk firmaları olacak” dedi.

Çin’in ardından dünya 2’nciliği koltuğunda oturan Türk müteahhitleri dünya devlerini geride bırakmaya ve yeni başarı öyküleri yazmaya devam ediyor. Avrupa’nın ‘İpek Yolu’ olarak bilinen C-5 koridorundaki üç ayrı etap için düzenlenen üç ihaleyi de kazanan Cengiz İnşaat, toplam 355 milyon Euro işi zamanından önce tamamlayarak AB’ye teslim etti. Cengiz İnşaat Yurt Dışı Projeler Direktörü Utku Gök, Budapeşte’den başlayarak Adriyatik denizine kadar inen ve Avrupa’yı birbirine bağlayan otoyolun Cengiz İnşaat tarafından yapılan bölümünün öyküsünü anlattı. Avrupa’nın kuzeyi ve güneyini birbirine bağlarken Doğu ve batı koridorunu da tamamlayan C-5 otoyolunun hem ekonomik hem de stratejik önemi olduğunu anlatan Gök, “Bizim için çok önemli olan iki şey daha var. Bunlardan biri dünyanın en büyük acılarının yaşandığı Bosna’nın ekonomik olarak ayağa kalkması, diğeri de Türk müteahhitlerinin gücünün Avrupa’da kabul edilmesi” dedi. 

BULGARİSTAN İŞİ REFERANS OLDU

Otoyolun ihalelerinin üç ayrı etaptan oluştuğunu ve üçü için de ayrı ihalelere çıkıldığını belirten Gök, “Cengiz İnşaat olarak Bulgaristan’da yaptığımız otoyol projesi incelendikten sonra yeterlilik belgesi alan tek Türk firma olarak ihaleye katıldık. Bu ihalede Avrupa’nın dev firmalarıyla yarıştık. Üç ihaleyi de biz kazandık. 369 milyon Euro tutarındaki işi, bütçesinin altında 355 milyon Euro’ya bitirdik. Macaristan’ın başkenti Budapeşte’den başlayan otoyol, Bosna sınırlarından da geçerek Adriyatik kıyısına kadar iniyor. Otoyolun 360 kilometresi Bosna’dan geçiyor. Biz Cengiz İnşaat olarak bunun 20 kilometresini tamamladık. Bu 20 kilometrenin 5 kilometresi ise tünellerden oluşuyor. Avrupa’nın en uzun tünellerinden birini inşa ettik. Burada Yunanistan’dan başlayıp İtalya’ya kadar uzanan otoyol ile birleşiyor” dedi.

İŞİN HIZI AVRUPALILARI ŞAŞIRTTI

İhale tamamlanıp iş başladıktan sonra AB Komisyonu’nun işin devamına şaşırdığını anlatan Gök, “Çok hızlı bir başlangıç yaptık. Hak ediş istiyoruz, para geliyor. İş hızlı gittiği için tekrar para istiyoruz. Gelip kontrol etmek zorunda kaldılar. Çok şaşırdılar. Bu kadar hızlı devam eden bir işle karşılaşmadık dediler. Daha sonra Avrupalılar bizim çalışma hızımıza alıştılar ve hak edişlerimizi göndermeye devam ettiler” diye konuştu. Otoyolun inşaatı süresince bin 800 kişinin istihdam edildiğini anlatan Gök, “Çalışanlarımızın yarısını Türkiye’den getirdik. Kalan 900 kişiyi ise yerel halktan temin ettik. Ülke ekonomisine bu şekilde de katkı sağlamaya çalıştık. Bosna’nın nüfusu göz önüne alındığında 900 kişinin önemli bir istihdam olduğunu görüyoruz. Bu sadece otoyol değil, Saraybosna’nın acılarını hafifletecek bir yol aynı zamanda. Otoyol tamamlandıktan sonra Bosna’da neler değişiyor diye baktık. Bosna daha çok ihracat kanalları bulmaya ve daha fazla ihracat yapmaya başladı. Yabancı yatırımcılar Bosna’ya akıyor. Otoyolun tamamlanması ile birlikte toplam yatırım miktarı 6.6 milyar doları buldu” açıklamasını yaptı.

MAKİNE PARKI TÜRKİYE’YE DÖNMEDİ

Bosna’daki işin tamamlanmasına rağmen makine parkını Türkiye’ye geri taşımayacaklarını sözlerine ekleyen Gök sözlerini şöyle sürdürdü: “Bu iş için Bulgaristan’da yaptığımız Ljulin otoyolu referans oldu. Bu işi de zamanından önce ve bütçesinin altında tamamladık. Yeni ihalelerde bizim de olmamızı istiyorlar. Yakında burada yeni bir işe başlayabiliriz.  Cengiz İnşaat’ın yurt dışında önemli bir deneyimi bulunuyor. Azerbaycan’da Şemkir Çayı üzerinde yer alan en büyük barajı Cengiz İnşaat gerçekleştirdi. Bu baraj Türk müteahhitleri tarafından yurt dışında yapılan en yüksek barajdır. Barajın mühendislik işleri dahil tamamı Türkler tarafından gerçekleştirildi. Türkiye’den bin işçi götürdük ve ülkenin hem tarım sulamasına hem de elektrik ihtiyacına katkıda bulunduk. Bu barajın toplam maliyeti 948 milyon dolar. 2010 yılında tamamladığımız Irak Erbil Havalimanı’nda bin 500 kişiye istihdam sağladık. Halen yapımı devam eden Uluslararası Kuveyt Havalimanı Yolcu Destek Terminali projesinde bin 400 kişi çalışıyor, 2018 ortasında projeyi teslim edeceğiz.”

TÜRKİYE’NİN İLKLERİNE İMZA ATILDI

Cengiz İnşaat’ın hem yurt içi hem de yurt dışında önemli işlere imza attığını sözlerine ekleyen Gök şunları söyledi: “Dünyada tamamı deniz üzerine kurulu 4 adet havalimanının ikisinde Cengiz İnşaat imzası var. 2015 yılında Ordu-Giresun Havalimanını tamamladık. Ordu ve Giresunluları Samsun veya Trabzon Havalimanı’na mecbur kalmaktan kurtardık. Şimdi Artvin ve Rize arasına yine deniz üzerine bir havalimanı yapıyoruz. Bu işleri yapmak için önemli bir mühendislik bilginiz ve yıllara dayanan tecrübeniz olması gerekiyor. Ankara-İstanbul yüksek hızlı tren hattının önemli kısmının yapımında biz vardık. Türkiye’nin kuzeyi ve doğusunu birleştiren, Avrupa’nın en uzun çift tüp tüneli olan Zigana tünelinde de Cengiz İnşaat imzası var. Dünya’nın en büyük havalimanı İstanbul Yeni Havalimanı’nın da inşaatında da vardık.”

14 Mart 2020 Cumartesi

ORTA AVRUPA’YI HIRVATİSTAN ÜZERİNDEN ADRİYATİK DENİZİ’NE BAĞLAYACAK TREN HATTINI CENGİZ İNŞAAT YAPACAK


Cengiz Holding'den yapılan açıklamaya göre, Orta Avrupa'yı Hırvatistan üzerinden Adriyatik Denizi'ne bağlayacak Krizevci-Koprivnica-Macaristan Sınırı Tren Hattı projesinde imzalar atıldı. Törende Hırvatistan Başbakanı Andrej Plenkovic, Deniz, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Oleg Butkoviç, HZ Altyapı Yönetim Kurulu Başkanı Ivan Krsic, Türkiye Hırvatistan Büyükelçisi Mustafa Babür Hızlan, Cengiz İnşaat Yönetim Kurulu Üyesi Asım Cengiz ve Muhammet Cengiz hazır bulundu. İhale bedeli 405 milyon Euro olan 42,6 kilometrelik Krizevci-Koprivnica tren hattında 9 da istasyon olacak. 2024 yılında faaliyete geçecek demir yolunda trenlerin hızı saatte 160 kilometreye ulaşacak. Hırvatistan'da yapılacak hat ile Macaristan, tren yoluyla Adriyatik Denizi'ne bağlanmış olacak. Böylece İber Yarımadası'ından başlayarak Ukrayna’ya ulaşan demir yolu, Hırvatistan üzerinden Adriyatik'e bağlanacak. Hattın maliyetinin yüzde 85’i Avrupa Birliği tarafından finanse ediliyor.

İHALE İÇİN 10 FİRMA YARIŞTI

Krizevci-Koprivnica-Macaristan Sınırı tren hattının proje çalışmalarına 2018 yılında başlandı. Plan, etüt ve projelendirme aşamaları bittikten sonra 26 Kasım 2018 tarihinde ise ihale süreci başlatıldı. Projeye aralarında Çin, İspanyol, Avusturya, Yunanistan, Slovenya ve Türkiye’den de 10 dev firma teklif verdi. İhaleye en uygun teklifi Çin konsorsiyumu Sinohydro Corporation sundu ancak ihale şartnamesinde yer alan yükümlülükleri yerine getiremeyeceği ortaya çıkınca ihaleden elendi. Tren hattının ihalesi 405 milyon avro ile en iyi ikinci teklifi veren Cengiz İnşaat'a kaldı. Böylece Cengiz İnşaat, Hırvatistan’da en pahalı alt yapı ihalesini kazanan yabancı şirket oldu. 2024 yılında teslim edilecek 42,6 kilometre uzunluğunda çift hatlı demir yolu işi kapsamında, altyapı, üst yapı, elektrifikasyon, sinyalizasyon ve telekomünikasyon işleri yapılacak. Proje kapsamında 9 istasyon inşa edilirken en uzunu 635 metre olan 16 köprü/viyadük de yapılacak.

YUNANİSTAN’A SIĞINMACI GEÇİŞİ DEVAM EDİYOR



Ülkelerindeki savaştan ve iç karışıklıklardan kaçarak Yunanistan üzerinden Avrupa'ya gitmek isteyen sığınmacıların geçişleri devam ediyor. Dün akşam saatlerinde şişme bot ile denize açılan aralarında çocukların da bulunduğu yaklaşık 25 sığınmacı, Yunan sahil güvenlik ekiplerince Midilli'deki Molivos Limanı'na getirildi. Geceyi liman bölgesinde dışarıda geçirecekleri belirtilen sığınmacılara battaniye ve yemek verildi. AA'nın haberine göre; yaklaşık bir hafta önce Midilli Adası'na ayak basan yaklaşık 40 sığınmacı da Skala Sikaminea sahilinde gönüllüler tarafından kurulan iki çadırda konaklıyor. Neredeyse tüm insan hakları ihlallerinin yaşandığı 3 bin kişi kapasiteli Moria kampında ise yaklaşık 25 bin sığınmacı barınıyor. Önemli bölümünü kadın ve çocukların oluşturduğu sığınmacılar, kamptaki aşırı yoğunluk nedeniyle dışarıdaki arazide yağmur ve soğuk havaya rağmen yazlık çadırlarda uyumaya mecbur kalıyor. Yetkililer, aşırı kalabalık ve hijyenik olmayan koşulların bulunduğu kampta hastalıkların daha hızlı yayılabileceği konusunda uyarılarda bulunmuştu.

BULGARİSTAN’DA 13 NİSAN'A KADAR OLAĞANÜSTÜ HAL İLANI


Bulgaristan parlamentosu koronavirüs salgını nedeniyle 13 Nisan'a kadar olağanüstü hal ilan etti. Olağanüstü hal kararı oybirliğiyle alındı. Ülkedeki olağanüstü hal, hükümetin hukuken seyahat yasağı, okulların kapatılması ve enfekte kişilerin zorla karantina altında tutulması gibi kararlar almasını mümkün kılacak. Hükümetin ayrıca 2020 bütçesinde revizyon yaparak sağlık sistemine daha fazla fon ayırması da bekleniyor. Bulgaristan'da şimdiye kadar tespit edilebilen 23 koronavirüs vakası görülmüştü. (HABERTÜRK)