Budapeşte’den Adriyatik denizine
inen otoyolu Cengiz İnşaat
tamamladı
Avrupa’nın
kuzeyini güneyine bağlayan ve ‘AB’nin İpekyolu’ olarak adlandırılan otoyolun 20
kilometresini 355 milyon Euro harcamayla zamanından önce tamamlayan Cengiz
İnşaat, Saraybosna’nın kalkınmasına da önemli katkı sağladı. Otoyolun
tamamlanmasının ardından dünya devi firmalar Bosna’da yatırım için düğmeye
bastı ve 6.6 milyar dolarlık yabancı yatırım geldi. Türk müteahhitleri için bu
projenin çok önemli referans olduğunu anlatan Cengiz İnşaat Yurt Dışı Projeler
Direktörü Utku Gök, “Makine parkımızı Türkiye’ye geri götürmüyoruz. Yeni
projelerde de Türk firmaları olacak” dedi.
Çin’in ardından dünya 2’nciliği koltuğunda oturan
Türk müteahhitleri dünya devlerini geride bırakmaya ve yeni başarı öyküleri
yazmaya devam ediyor. Avrupa’nın ‘İpek Yolu’ olarak bilinen C-5 koridorundaki
üç ayrı etap için düzenlenen üç ihaleyi de kazanan Cengiz İnşaat, toplam 355
milyon Euro işi zamanından önce tamamlayarak AB’ye teslim etti. Cengiz İnşaat
Yurt Dışı Projeler Direktörü Utku Gök, Budapeşte’den başlayarak Adriyatik
denizine kadar inen ve Avrupa’yı birbirine bağlayan otoyolun Cengiz İnşaat tarafından
yapılan bölümünün öyküsünü anlattı. Avrupa’nın kuzeyi ve güneyini birbirine
bağlarken Doğu ve batı koridorunu da tamamlayan C-5 otoyolunun hem ekonomik hem
de stratejik önemi olduğunu anlatan Gök, “Bizim için çok önemli olan iki şey
daha var. Bunlardan biri dünyanın en büyük acılarının yaşandığı Bosna’nın
ekonomik olarak ayağa kalkması, diğeri de Türk müteahhitlerinin gücünün
Avrupa’da kabul edilmesi” dedi.
BULGARİSTAN
İŞİ REFERANS OLDU
Otoyolun ihalelerinin üç ayrı etaptan oluştuğunu ve
üçü için de ayrı ihalelere çıkıldığını belirten Gök, “Cengiz İnşaat olarak
Bulgaristan’da yaptığımız otoyol projesi incelendikten sonra yeterlilik belgesi
alan tek Türk firma olarak ihaleye katıldık. Bu ihalede Avrupa’nın dev
firmalarıyla yarıştık. Üç ihaleyi de biz kazandık. 369 milyon Euro tutarındaki
işi, bütçesinin altında 355 milyon Euro’ya bitirdik. Macaristan’ın başkenti
Budapeşte’den başlayan otoyol, Bosna sınırlarından da geçerek Adriyatik
kıyısına kadar iniyor. Otoyolun 360 kilometresi Bosna’dan geçiyor. Biz Cengiz
İnşaat olarak bunun 20 kilometresini tamamladık. Bu 20 kilometrenin 5
kilometresi ise tünellerden oluşuyor. Avrupa’nın en uzun tünellerinden birini
inşa ettik. Burada Yunanistan’dan başlayıp İtalya’ya kadar uzanan otoyol ile
birleşiyor” dedi.
İŞİN
HIZI AVRUPALILARI ŞAŞIRTTI
İhale tamamlanıp iş başladıktan sonra AB
Komisyonu’nun işin devamına şaşırdığını anlatan Gök, “Çok hızlı bir başlangıç
yaptık. Hak ediş istiyoruz, para geliyor. İş hızlı gittiği için tekrar para
istiyoruz. Gelip kontrol etmek zorunda kaldılar. Çok şaşırdılar. Bu kadar hızlı
devam eden bir işle karşılaşmadık dediler. Daha sonra Avrupalılar bizim çalışma
hızımıza alıştılar ve hak edişlerimizi göndermeye devam ettiler” diye konuştu.
Otoyolun inşaatı süresince bin 800 kişinin istihdam edildiğini anlatan Gök,
“Çalışanlarımızın yarısını Türkiye’den getirdik. Kalan 900 kişiyi ise yerel
halktan temin ettik. Ülke ekonomisine bu şekilde de katkı sağlamaya çalıştık.
Bosna’nın nüfusu göz önüne alındığında 900 kişinin önemli bir istihdam olduğunu
görüyoruz. Bu sadece otoyol değil, Saraybosna’nın acılarını hafifletecek bir
yol aynı zamanda. Otoyol tamamlandıktan sonra Bosna’da neler değişiyor diye
baktık. Bosna daha çok ihracat kanalları bulmaya ve daha fazla ihracat yapmaya
başladı. Yabancı yatırımcılar Bosna’ya akıyor. Otoyolun tamamlanması ile birlikte
toplam yatırım miktarı 6.6 milyar doları buldu” açıklamasını yaptı.
MAKİNE
PARKI TÜRKİYE’YE DÖNMEDİ
Bosna’daki işin tamamlanmasına rağmen makine parkını
Türkiye’ye geri taşımayacaklarını sözlerine ekleyen Gök sözlerini şöyle
sürdürdü: “Bu iş için Bulgaristan’da yaptığımız Ljulin otoyolu referans oldu.
Bu işi de zamanından önce ve bütçesinin altında tamamladık. Yeni ihalelerde
bizim de olmamızı istiyorlar. Yakında burada yeni bir işe başlayabiliriz.
Cengiz İnşaat’ın yurt dışında önemli bir deneyimi bulunuyor. Azerbaycan’da
Şemkir Çayı üzerinde yer alan en büyük barajı Cengiz İnşaat gerçekleştirdi. Bu
baraj Türk müteahhitleri tarafından yurt dışında yapılan en yüksek barajdır.
Barajın mühendislik işleri dahil tamamı Türkler tarafından gerçekleştirildi.
Türkiye’den bin işçi götürdük ve ülkenin hem tarım sulamasına hem de elektrik
ihtiyacına katkıda bulunduk. Bu barajın toplam maliyeti 948 milyon dolar. 2010
yılında tamamladığımız Irak Erbil Havalimanı’nda bin 500 kişiye istihdam
sağladık. Halen yapımı devam eden Uluslararası Kuveyt Havalimanı Yolcu Destek
Terminali projesinde bin 400 kişi çalışıyor, 2018 ortasında projeyi teslim
edeceğiz.”
TÜRKİYE’NİN
İLKLERİNE İMZA ATILDI
Cengiz İnşaat’ın hem yurt içi hem de yurt dışında
önemli işlere imza attığını sözlerine ekleyen Gök şunları söyledi: “Dünyada
tamamı deniz üzerine kurulu 4 adet havalimanının ikisinde Cengiz İnşaat imzası
var. 2015 yılında Ordu-Giresun Havalimanını tamamladık. Ordu ve Giresunluları
Samsun veya Trabzon Havalimanı’na mecbur kalmaktan kurtardık. Şimdi Artvin ve
Rize arasına yine deniz üzerine bir havalimanı yapıyoruz. Bu işleri yapmak için
önemli bir mühendislik bilginiz ve yıllara dayanan tecrübeniz olması gerekiyor.
Ankara-İstanbul yüksek hızlı tren hattının önemli kısmının yapımında biz
vardık. Türkiye’nin kuzeyi ve doğusunu birleştiren, Avrupa’nın en uzun çift tüp
tüneli olan Zigana tünelinde de Cengiz İnşaat imzası var. Dünya’nın en büyük
havalimanı İstanbul Yeni Havalimanı’nın da inşaatında da vardık.”
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder